مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

اتاق بازرگانی بنجل‌های چینی را از بازار ایران اخراج کند
بهبود روابط تجاری با اروپا؛

اتاق بازرگانی بنجل‌های چینی را از بازار ایران اخراج کند

گروه اقتصادی-: فرزانه غلامی - در فاصله سالهای 84 تاکنون بیش از هر دوره دیگری کالاهای «ته انباری چینی» بازار ایران را محاصره کرده و وفور این کالاهای بی کیفیت در فروشگاه های کوچک و بزرگ، خاطر مصرف کنندگان ایرانی را مکدر کرده است.

بدون شک مصرف کنندگان ایرانی هیچ گاه سختی های ناشی از تحریم را بخصوص در دو سال گذشته فراموش نخواهند کرد که به واسطه آن همین کشور، چین با بهره مندی حداکثری از اوضاع و در موارد زیادی همسو با تحریمها به جای پول نفت، کالاهای بی کیفیت به ایران فرستاد.
از سوی دیگر در هشت 8 سال گذشته روند رو به رشد روابط تجاری ایران با چین کلاهبرداری برخی تاجران چینی از تاجران ایرانی را هم در پی داشت، به گونه ای که در پی عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی، تاجران ایرانی با پرداخت پول نقد از طریق صرافی ها گاه با ارسال نکردن کالا از طرف چینی ها، ارسال محموله های تقلبی و بی کیفیت مواجه شدند و امکان پیگیری و احقاق حقوق تضییع شده خود را هم نداشتند و این در حالی است که اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هیچ گاه در خصوص کالاهای بی کیفیت چینی مسؤولیتی را متوجه خود نمی داند و معتقد است، کالا‌های بی‌کیفیت چینی برای کشور‌های آفریقایی تولید می‌شود، اما در مسیر ارسال از طریق کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به ایران قاچاق می‌گردد!
رئیس این اتاق اذعان می‌دارد: ورود کالا‌های بی‌کیفیت چینی در سالهای اخیر تهدیدی برای واحد‌های تولیدی کشور بوده است و متأسفانه برخی تاجران ایرانی به نمایشگاه چین می‌روند و فقط کالای ارزان قیمت را که کیفیت ندارد، به کشور وارد می‌کنند!
اما حالا با بهبود روز افزون روابط تجاری کشور در ماه های جاری به نظر می‌رسد، دوران نمایش قدرت کالاهای بی کیفیت چینی در بازار و تضییع حقوق مصرف کنندگان ایرانی به سر آمده است و با افزایش امید به بهبود روابط تجاری کشور، مصرف کنندگان ایرانی خواستار کیفی سازی کالاهای وارداتی هستند.
در این باره رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید: ما به چینی‌ها هم اعلام کرده‌ایم که اگر ایران با غرب آشتی کند، دیگر از این خبرها نیست که ما با شما مراودات آن چنانی داشته باشیم.
اسدا... عسگر اولادی می‌افزاید: من معتقدم که تحریمها دایمی نیست و طرفین روزی با هم به تعامل می‌رسند.
استناد به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین زمانی خالی از لطف نیست که به یاد بیاوریم هم اکنون در مقابل صادرات برخی محصولات ایرانی از قبیل سنگ، کاشی، فرش، زعفران و پسته به چین، برخی محصولات نهایی پتروشیمی، انواع کالاهای مصرفی مانند لباس، کیف، کفش و لوازم الکتریکی مثل سیم و لامپ، لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه و نرم‌افزار و ... از چین به ایران می‌آید که این اقلام را باید به کالاهای بی کیفیتی که گفته می‌شود، از طریق مبادی غیر رسمی به ایران وارد می‌شود، اضافه کنیم.
همچنین در سالهای اخیر برخی برندهای ایرانی با هدف کاهش هزینه های تولید به چین رفته و در آنجا سرمایه گذاری کرده اند که به نظر می‌رسد، با تغییر در مناسبات بین الملل، کاهش تحریمها و حمایت از تولید ملی در دولت یازدهم زمان بازگشت این سرمایه ها به کشور هم فرا رسیده است.
واقعیت این است که با تغییر نگاه جهانیان به ایران ، چینی ها هم در سوی دیگر رابطه نگران از دست دادن حاشیه امن خود در بازار ایران هستند. با روی کار آمدن دولت یازدهم ظاهراً چینی ها هم برای حفظ بازار ایران دست به کار شده اند و چنانکه از شواهد بر می‌آید، تقویت احتمال لغو تحریمهای اتحادیه اروپا، چینی های باهوش و موقعیت شناس را بر آن داشته برای حفظ روابط تجاری خود با ایران دست به هر اقدامی بزنند که در این میان شاید اعزام هیأتی از بزرگان حوزه تجارت و بازرگانی چین به ایران و سفر بی سر و صدا و کم سابقه رئیس اتاق بازرگانی این کشور برای رایزنی با دولتمردان و بازرگانان کشور گویاترین نشانه از این تلاشهای بی وقفه باشد که می‌تواند قدرت چانه زنی طرفهای ایرانی (دولت و بخش خصوصی) را برای طرح مطالباتی تازه در مراودات تجاری بین دو کشور تقویت کند.
در همین حال فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و مردم از اتاق مشترک ایران و چین انتظار دارند که دست بنجل‌های چینی را از بازار ایران کوتاه کنند؛ این امر بدون شک مانع از اتلاف منابع ارزی کشور خواهد شد.

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 157087نقل از قدس آنلاین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 765 زمان: 8:26 تاريخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:کالاهای بنجل چینی-اتاق بازرگانی, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت